Ta en bibliotekar og la henne vandre

Et kunnskaps- og kompetanseløft for folkebibliotekene i Hedmark

Fra Løten til Stange – en gang til

handlekurvStangeStange har hatt sin andre vandrer på besøk. Tea fra Løten fikk ikke reist til Åsnes som planlagt  fordi de i Åsnes jobber hardt med renovering av biblioteket. Stange var raskt ute med å tilby seg å ta imot Tea og dermed fikk de besøk nummer to.

Tea har sett spesielt på hvordan Stange jobber med arrangementene sine og hun har også bitt seg merke i merking og formidling av bøkene i hylla.

Formidling: Biblioteket er veldig flinke til å søke om midler slik at de kan ha gode arrangementer jevnlig, og denne innstillingen og tilnærmingsmåten tar jeg med til mitt eget bibliotek. Hvis jeg skulle komme med en idé ville det være å variere arrangementene noe i forhold til hvem som er målgruppen. De ansatte fortalte at de i stor grad nådde samme målgruppe med de fleste arrangementene, og ved å for eksempel ha arrangementer om temaer som er aktuelle for småbarnsfamilier kunne de kanskje nå en ny målgruppe?

Jeg synes også at ryggmerkingen på bøkene er litt i overkant stor – den dekker for mye av ryggen, og jeg vet med meg selv at det slett ikke er alltid jeg vet hva jeg skal ha når jeg går blant hyllene og kikker, og da er det nødvendigvis bokryggene jeg leser på og lar meg friste av.

Les hele rapporten her: Bibliotekarvandring Løten Stange

Og handlekurver til utlån synes Tea var en god idé og som hun gjerne tar med seg tilbake til eget bibliotek!

Leave a Reply

Information

This entry was posted on June 16, 2014 by in Skjema, Vandring and tagged , , , , , .
