Ta en bibliotekar og la henne vandre

Et kunnskaps- og kompetanseløft for folkebibliotekene i Hedmark

Med litt mer fra Hamar til Tynset

Anne Grethe fra Hamar måtte tenke litt mer på ideer til aktiviteter og tiltak i biblioteket hun besøkte og i eget bibliotek.

Lovet å sende et par punkter til ideer til tiltak i eget og besøksbiblioteket og  det å komme fra et større bibliotek til et mindre som jeg gjorde

Her er det.

Ideer til aktiviteter/tiltak

I  biblioteket  jeg besøkte:

Biblioteket hadde konkrete planer om   å samle deler av lokalhistorisk materiale; gjøre lesesal mer innbydende, redusere cd- og lyrikk og skuespillsamlinga.  Det var i grunnen   ting jeg også ville  foreslått.

Når det gjelder gjenfinning i barnekroken , kunne det være en ide å lage et oppslag som viser hva merkingene på bokryggene betyr.

I eget bibliotek:

Bruke innstikk av bokomtaler fra bokblogg i aktuelle bøker,  ta i bruk Sommerles m/ armbåndbelønning   (i stedet for Boksommer  som vi har kjørt  siden 90-tallet og som har vært mye likt Sommerles)

[Foto: https://www.flickr.com/photos/kennysarmy/ under Creative Commons

[Foto: https://www.flickr.com/photos/kennysarmy/ under Creative Commons

Fra større til mindre bibliotek
Jeg har jo  erfaring fra mindre bibliotek også, det gjorde at jeg kjente meg veldig ’hjemme’ på Tynset og  godt kan sette meg inn i problemstillinger og utfordringer de har. Nytteverdien  ville nok likevel vært  større for meg ved å besøke et større bibliotek.

Leave a Reply

Information

This entry was posted on June 12, 2014 by in Skjema, Vandring.
