Ta en bibliotekar og la henne vandre

Et kunnskaps- og kompetanseløft for folkebibliotekene i Hedmark

Tolgas vandring til Hamar

Da jeg satt i skranken i 1. etasje kom dette uttrykket over meg: «Den deilige summingen av bruken av et bibliotek».

Ellen Vibeke fra Tolga har vandret til Hamar. Overskriften er hennes. Hun har beskrevet hva hun tenkte da hun skulle til Hamar på denne måten:

Da jeg først fikk vite at jeg skulle til Hamar bibliotek, så var min første tanke «Hva skal jeg hente der? De er store jeg er liten». Men min andre tanke var «De får jo nytt bibliotek! JIPPI!»

Vi har tidligere spurt dere om hva dere synes om å bli sendt til bibliotek som er helt ulike det dere jobber i selv. Gå gjerne inn og les denne posten en gang til og kommenter, vi mangler tilbakemelding på dette!

Hun har gjort seg en del refleksjoner rundt bibliotekrommet og hvordan det fungerer og hun har også gjort seg noen refleksjoner rundt hvordan de bibliotekansatte møter brukerne sine, både når det gjelder veiledning og når det gjelder arrangementer og formidling. Ellen Vibeke har i prosjektet Vinterles jobbet med formidlingsmetodikk og brukte dette konkret da hun var på Hamar.

En gruppe av ansatte har planer om å ha bokpresentasjon som litterær lunsj. De hadde ikke gjort dette før og var veldig nervøse bare ved tanken. Vi hadde en god lunsj-samtale om temaet formidling med tips og triks for en vellykket fremføring tross nerver. Men dette ble bare teori. Jeg ønsker de modige damene som står foran det å sprenge noen grenser, lykke til med jobben. Husk, pust godt med magen, det går bra, og øvelse gjør mester.

Ellen Vibeke observerte ikke hvor de fleste møtene mellom ansatt og bruker foregikk, om det var flest i skranken, eller flere ute blant hyllene. Men det hun gjorde seg noen refleksjoner rundt var måten disse møtene skjedde på. For å lese om du må du lese hele rapporten: Rapport Bibliotekvandring Tolga til Hamar

 

Leave a Reply

Information

This entry was posted on June 2, 2014 by in Skjema, Vandring and tagged , , , , , , .
