Ta en bibliotekar og la henne vandre

Et kunnskaps- og kompetanseløft for folkebibliotekene i Hedmark

Grønne tider i Trysil

Bibliotekarvandring…

Og så var det min tur til å vandre – 23. april dro bibliotekbilen og jeg avgårde til Trysil. Vi var nok litt spente begge to, ville vi holde i to dager?

Jeg ble møtt av Anne Karine, det var hennes første dag på Trysil folkebibliotek så dette ble spennende. Vi tok en runde i biblioteket slik at jeg kunne «lukte litt på bøkene» og bli litt kjent i biblioteket.

Det er mange år siden jeg sist jobbet bak skranken i bibliotek og jeg var veldig spent på hvordan dette ville gå. Det ble ganske travelt, først langt utpå ettermiddagen ble det tid til å sette seg ned med en tekopp.

Lånerne kom i flokk og følge – noen skulle bare levere, andre skulle også ha med seg noe nytt hjem, telefonen ringte og det var travel aktivitet i biblioteket. Jeg hadde inntrykk av at Anne Karine kjente de fleste som tok turen inn, praten gikk om løst og fast.

Kari Lise hadde gitt oss noen oppgaver – en var å rydde vekk påskeutstillingen og lage en ny utstilling. Hva skulle vi finne på? Så fikk Anne Karine en lys ide – hva med tema GRØNN? Jeg syntes det var et utmerket forslag og vi startet letingen rundt i biblioteket etter grønne bøker. Vi syntes utstillingen ble fin og vi hadde det gøy mens vi holdt på! Jo da dette hadde vært en lærerik dag for meg, Anne Karine kunne mye og jeg kunne litt så vi var fornøyd med første dag på jobb begge to.

Trysilutstilling

Neste dag skulle jeg være alene på jobb, men Kari som er ansatt på kulturkontoret og har kontor på biblioteket var på jobb noen timer den dagen – det var bare å spørre henne hvis jeg lurte på noe ble jeg fortalt. Hun jobber også litt på biblioteket når det er behov og det ble noen turer på hennes kontor for å spørre et ting som dukket opp der og da. Sukk!!

Rett etter åpning skulle det komme en 2. klasse på besøk og jeg må innrømme jeg ble litt svett ved tanken på en skoleklasse med livlige 7-åringer, men maken til eksemplarisk gjeng! De hadde vært på biblioteket før! De stilte seg i kø, en og en, nesten alle hadde med lånekort og alle hadde grønne og hvite KIWI poser med bøker i som de skulle bytte ut med nye lån. En kjempetrivelig og glad gjeng!

Det var litt roligere dag to – og det var helt greit, en utrenet vikar i et ukjent bibliotek er ingen spøk. Alt i alt synes jeg det var to lærerike dager og et hyggelig gjensyn med praktisk bibliotekarbeid – jeg koste meg på jobb!

Bibliotekbilen holdt hele vegen, «verre» var det med vikaren, men etter noen dager kom det seg!

Takk for meg Trysil folkebibliotek!

 

Leave a Reply

Information

This entry was posted on May 2, 2014 by in Vandring, Vikar and tagged , , , , .
