Ta en bibliotekar og la henne vandre

Et kunnskaps- og kompetanseløft for folkebibliotekene i Hedmark

Ting og tang fra vikaren på Våler folkebibliotek

vaalerfolkebibliotekDet er tittelen på arket jeg la igjen til Eva, etter å ha vikariert for henne i to dager. Jeg tror det ble et lite brev, fylt av alle de små og litt større tingene jeg støtte på, ville fortelle om og forsikre meg om at hun kunne sjekke at jeg hadde gjort ordentlig.

Men mine viktigste opplevelser i løpet av de to dagene, de har jeg tenkt å skrive ned her.

Biblioteket som møteplass

Da jeg kom mandag morgen, ble jeg møtt av kultursjef Cathrine i biblioteket. Det ble en hyggelig start på dagen, med en kaffekopp hver i hver vår knallrøde sofa. I Våler er både biblioteksjef og kultursjef opptatt av å få til aktivitet og tilby gode tjenester til innbyggerne. Jeg er sikker på at mange kjenner seg igjen når Cathrine beskriver en arbeidshverdag hvor hun av og til vikarierer litt i biblioteket, passer på i folkebadet, eller er med på et arrangement som holdes i regi av kommunen! Hennes beskrivelse av Eva som et sosialt lim i et lokalsamfunn, er jeg også sikker på at flere som jobber i bibliotek både skjønner og kjenner igjen.

Det er allikevel noen av møtene med lånerene som gjør at jeg mener at mange bibliotek faktisk er lokale prosjekt. Med det mener jeg at biblioteket har en slik posisjon i sitt lokalsamfunn, at mange jobber for og sammen med biblioteket.

Det er damen som kommer og forteller hvordan hun rydder på plass i hyllene når hun ser at Eva er så travel at hun ikke rekker. “For jeg har tid, så da tar jeg en tur og rydder en time eller to.”
Det er alle ungene som er uvante med å måtte si etternavnet sitt, for Eva kjenner alle.
Det er damen som tar turen innom bare for å hilse på vikaren hun har hørt skal komme, se til at hun har det greit, og for å fortelle at hun desverre ikke kunne komme igår. “Jeg er nå vanligvis innom en gang for dagen.”
Det er lokalhistoriegruppa som har møte når dagen er over klokka sju for min del, og som rigger seg hjemmevant til i biblioteket “for her møtes vi alltid og du behøver ikke låse, det gjør vi.”
De gjør alle biblioteket til møteplassen og til sitt felles lokale prosjekt. 

Formidling i praksis

Jeg har jobbet i mange ulike bibliotek, oftest på steder med 2-3 ansatte. Jeg har aldri hatt skrankevakter på mer enn en halv dag av gangen. På mandag satt jeg seks strake timer i skranken. Og jeg kom meg ikke ut fra bak skranken og ut i resten av biblioteket mer enn noen få ganger.

For folk kom. Med bæreposer fulle av bøker. I Våler leser de serier! Mange og masse serier. Så når posen var tømt, henta de gjerne en ny haug med bøker, slik at posen var full igjen før de gikk ut. På tirsdag var det fire skolegrupper/klasser innom, samt en barnehagegruppe. De leverte og lånte med store smil! Seks og fire timers åpningstid fløy avgårde!

Jeg skulle gjerne vært mer ute i biblioteket, snakket med folk idet de gikk langs hyller, satt i en kul knallrød sofa, eller kanskje sto og lurte litt på hvor de skulle begynne. Våler hadde omtrent 26 000 utlån i fjor. På den ene ansatte. Jeg brukte masse tid på å pipe bøkene inn og ut. Det var viktig både for meg og for lånerne å få snakken over skranken. Men med sjølbetjent utlån kunne kanskje noe av tida vært brukt på formidling andre steder i bibliotekrommet?

Fjernlån er fantastisk!

Å kunne finne fram til ei bok eller en film og si at den bestiller vi bare inn er helt fantastisk. Det er fantastisk fordi det ikke er en selvfølge for mange at det går an. Det er fantastisk fordi det betyr at det meste er tilgjengelig, bare et tastetrykk og litt bibliotektransport unna!

Det er noen år siden jeg har drevet på med fjernlån. Det var en god påminnelse å se i praksis hvor mye det betyr at vi kan bruke fjernlån til å skaffe litteraturen til de som ønsker den. Jeg skal glatt innrømme at jeg hadde glemt frustrasjonen rundt det å ikke kunne søke i mer enn fylkesvise samsøk. Det hadde spart meg og den som ventet mye tid å kunne søke i hele Norges samlinger. Som gammel BIBSYS-bibliotekar måtte jeg gjennom et klønete Orioforsøk før jeg skjønte at jeg måtte til gamle Ask for å få logget meg inn som Våler folkebibliotek.
Men på tross av alt det; fjernlån er fantastisk og helt nødvendig!

Jeg tror de fleste lånerne syntes det var helt OK å ha meg der. Jeg vet de er veldig veldig glade for å få bibliotekaren sin tilbake😉

4 comments on “Ting og tang fra vikaren på Våler folkebibliotek

  1. Monica Skybakmoen
    November 6, 2013

    Bare må kommentere det med at man bare kan søke fylkesvis. Bibliofil har en funksjon (fra startmenyen) som gjør at man kan sette opp sitt eget Samsøk hvor man selv legger inn de bibliotek man måtte ønske å søke i samtidig. Vi i Elverum har feks lagt inn at man kan søke i alle fylkesbibliotekene og 90 folkebibliotek bare i ett søk;)

    • karianneaam
      November 6, 2013

      Det var lurt! Og helt sikkert noe mange litt mer rutinerte praktiserende bibliotekarer vet😉 Men det kan jo hende noen andre fikk et tips også nå?

  2. Monica W.
    November 6, 2013

    Så koselig det ser ut å jobbe på en plass der en er på fornavn!🙂 Det er så fint at dere lager disse innleggene, slik at vi som ikke vandrer får et innblikk i hvordan det går også.

    Det er en vanskelig diskusjon det der med sjølvbetjenning: på den ene siden ville vi spart tid, men på den annen side ville vi mistet formidlinga over skranken. Det er mange som vil komme bort til oss, og ikke omvendt (at vi kommer snikende langs hylleradene med velmente råd😉 )

    -Jeg mener ikke at det er det vi prøver på, men at det kanskje er slik det oppleves for enkelte som er på besøk?

    • karianneaam
      November 6, 2013

      Kanskje må det være sånn at bibliotekene må ha mulighet til begge deler, både skrankeformidling og annen formidling? Og noen ganger vil sjølbetjent utlånt på en liten plass kanskje bety at du kan ha en lesestund for noen, eller forberede deg litt til en mens lånerne gjør lånejobben sjøl? Og snikende kan vi ikke komme!😉

      Jeg tror du har helt rett i at det ikke er et enkelt spørsmål, enda oftere er det et økonomisk spørsmål å få til sjølbetjent utlån også.

Leave a Reply

Information

This entry was posted on November 5, 2013 by in Vandring, Vikar and tagged , .
