Ta en bibliotekar og la henne vandre

Et kunnskaps- og kompetanseløft for folkebibliotekene i Hedmark

Vikar på Folldal bibliotek

Jeg har aldri vært på baksiden av skranken. Min plass har vært foran skranken. Jeg er jo ikke bibliotekar, men arkeolog. Onsdag 30. november var min første dag bak skranken, da jeg var vikar for Marina på Folldal bibliotek.

Min vei bak skranken startet med et lynkurs i Mikromarc hos Tea på Løten bibliotek. Etter et par timer med forklaring (tusen takk Tea!) hadde vi gått igjennom noen av de mest grunnleggende funksjonene i programmet. Da var det bare å pakke sekken og ta turen over fjellet til Folldal.

bilde (20)

Hei Rondane!

Jeg dro til Folldal på tirsdag, slik at jeg kunne få en dag med Marina i biblioteket før hun skulle til Våler. Folldal bibliotek er samlokalisert i samme bygg som Folldal skole. Marina tok meg godt imot og jeg fikk en god innføring i hvordan biblioteket fungerte. Det første som slo meg da jeg satt bak skranken med Marina, var hvor utrolig godt ho kjente lånerne sine. Lånerne presenterte seg ikke, og Marina tastet vant inn navnene deres i Mikromarc. Samtalen mellom bibliotekar og låner dreide seg ikke bare om bøker. Samtalen var i større grad en oppdatering på hvordan det sto til med folk, og hva som hadde skjedd siden sist. Marina så lånerne. Ho kjenner lånerne sine og de kjenner ho. For meg som sitter på fylkesbiblioteket er det lett å glemme hvor viktig akkurat den siden av jobben er. Vi tenker på lesing, utvikling, prosjekt og låner. Kanskje glemmer vi de nære møtene som skjer hver dag på et bibliotek.

bilde (19)

Folldal skole og bibliotek

Da det var jeg som satt alene bak skranken, var det flere av lånerne som presenterte seg og slo av en prat. En eldre kar, som var flere timer på biblioteket, ble jeg snakkende med lenge. Da det ikke var spesielt travelt akkurat da, var det utrolig koselig å høre om hvor livlig det begynte å bli på fuglebrettet hans.

bilde (21)

Alene bak skranken

Det er ikke bare på fuglebrettet det er koselig. Også Folldal bibliotek er et veldig koselig sted. Store åpne vinduer og lyse vegger gjør det til et sted hvor man trives. Jeg hadde en veldig fin dag på biblioteket. Den største faglige utfordringen var da ei jente på ungdomsskolealder kom og lurte på om jeg kunne anbefale ei novellesamling for ho. Etter en kort tur innom Alice Munro, fant jeg takket være Mikromarc fram til ei novellesamling på ungdomsavdelingen ho ikke hadde lest.

Etter besøket mitt i Folldal føler jeg at jeg forstår litt mer av hverdagen til dere bibliotekarer. Dere treffer, ser og møter mange mennesker som virkelig trenger disse møtene. Og i tillegg skal dere rydde, katalogisere og holde orden på boksamlingen deres. Godt jobba!

bilde (18)

Fin kunst i flerbrukshuset

6 comments on “Vikar på Folldal bibliotek

  1. Eleln Vibeke
    November 4, 2013

    Ja, man må ikke glemme at biblioteket og bibliotekaren fyller en god sosial rolle i et lokalsamfunn.

    • Amund H. Steinbakken
      November 5, 2013

      Nei, det er et veldig viktig moment. Men jeg må være ærlig å si at det er litt for lett å tenke formidling, bøker og prosjekter🙂 Bra å komme seg ut!

      Regner med at du også har dine faste som vil slå av den nesten daglige praten?

  2. Monica W.
    November 4, 2013

    Fine observasjoner! Disse møtene over skranken er noe av det mest givende vi driver med – en sånn fin blanding av litteraturformidling (ofte begge veier!) og hyggelige møter med mennesker av alle slag. Noen ganger er det fuglebrettet som er mest interessant, andre ganger skal noen vise fram at de har mista ei tann siden sist (som regel de yngste lånerne dette da…😉 )

    Vi som jobber i skranken er rett og slett glade i folk🙂

    – MEN: _Hva_ lånte du ut til jenta som ønska seg noveller?🙂

    • Amund H. Steinbakken
      November 5, 2013

      Takk for det! Fikk ikke sett noen nytrukne tenner denne gangen🙂

      Er det ofte du føler at dere har så mye å gjøre at det kan være vanskelig å finne tid til disse møtene?

      Jeg fant fram til novellesamlinga “Kino”. Den hadde ho ikke lest.

  3. Monica W.
    November 5, 2013

    Tid er stikkordet her ja…det gjelder jo både bak skranken og når en er ute på bokprater / barnetimer. Sammenhengende, god tid, uten multitasking og printere som henger seg opp. Skulle gjerne hatt goood tid til alle! Heldigvis har jo både store og små lånere hos oss forståelse for dette.🙂

    • Amund H. Steinbakken
      November 6, 2013

      Ser den! Sikkert ikke lett alltid, men veldig viktig🙂

Leave a Reply

Information

This entry was posted on November 4, 2013 by in Kick off, Vikar.
